Barangolás Erdélyben
Fényképes beszámoló a Bolyai János Katolikus Általános Iskola
HAT-KP-1-2024/1-001178 azonosítószámú Határtalanul! pályázatáról
„Barangolás Erdélyben”
Előkészítő foglalkozás: 2025. május 9.
Az utazást hosszas előkészítő munka előzte meg, melynek utolsó momentuma az utazó gyerekek részvéteke az előkészítő foglalkozásokon.
A kirándulásban résztvevő gyerekek megismerkedhettek tanáraik előadásai során, azzal a történelmi folyamattal, amelynek során hazánk elveszítette történelmi területének több, mint kétharmadát. A területek közül kiemelt fontossággal beszéltünk Erdély történetéről, társadalmáról, a határon túli magyarság életéről, létszámáról, mindennapjairól. Fontosnak tartottuk, hogy a csoport kellő történelmi ismeretek birtokában vágjon neki az útnak, így áttekintettük Bocskai István, a Hunyadiak, Bethlen szerepét a magyar történelemben. Átismételtük az Erdély történetéről tanultakat, megbeszéltük a trianoni békeszerződés következményeit, a romániai magyarok helyzetét, létszámát, etnikai eloszlását. Ezenkívül ismereteket szerezhettek a diákok Erdély történelmi, vallási, irodalmi, művészeti éltéről. A kísérő tanárok közül többen magyar irodalmat is tanítanak, éppen ezért irányításukkal erdélyi mondák, balladák, legendák felolvasásával próbáltunk ráhangolódni Tündérország varázslatos hangulatára. Ezen kívül a foglalkozáson megismerkedtünk Erdély természet- és társadalomföldrajzával is, térképen áttekintettük az előttünk álló útvonalat.Végül bemutatásra került az utazás részletes programja, az utazás tervezett helyszínei, a látnivalók és azok történelmi jelentősége is. Az előkészítő órán a pedagógusok előadásait kiegészítette a Barangoló digitális tartalomtár. A tanórákról már jól ismert learningapps felületen az interaktív táblánál dolgoztunk tovább. A tankockák közül azokat a feladatokat oldottuk meg, melyek utazásunk állomásaihoz kötődtek. Az Okosdoboz feladatai jó lehetőséget teremtettek arra, hogy az előkészítő fázisban virtuális formában ismerkedhessünk meg a történelmi Magyarország kulturális és természeti értékeivel.
Természetesen megbeszéltük a buszos utazás alapvető szabályait, az illendő viselkedési formákat. Ezután mindenki választott magának egy témát vagy az utazás egyik nevezetességét, amiről egyénileg készítettünk egy bemutató leírást. A gyerekek kiselőadásokkal készültek az erdélyi származású történelmi személyek nagyjaival, mint Bocskai István, a Hunyadiak, Bethlen Gábor, stb. Az út során pedig ismertettük ezeket társainknak a buszon. Az előkészítő foglalkozás keretében nagy hangsúlyt kapott a személyiségfejlesztésnek azon kérdésköre, amely egy társadalmon belül lévő kisebbségben élő nemzetiség problémáit, kérdésköreit tárgyalja, legyen szó lelki, hitbeli és a mindennapi változásokkal kapcsolatosan.
Utazás: 2025. május 14-18.
1. nap: Szerencs-Nagybánya-Beszterce-Borzont
2025. május 14-én busszal indultunk Szerencsről.
Első állomásunk Nagybányán volt, ahol megnéztük az Ásványtani Múzeum kiállítását, majd innen a 140 km-re lévő Beszterce város látványosságait néztük meg: a főtéri lábasházakat, és a gyönyörűen felújított, egykori ferences templomot, melynek tornyából csodálatos kilátás nyílt a városra. A katolikus templomban pedig imádkoztunk és kértük a Jóisten áldását utunkra. Estére érkeztünk Borzontra, ahol két éjszakát töltöttünk. A szálláson reggelit és vacsorát biztosítottak nekünk. A vacsora elfogyasztása után szabadfoglalkozás volt, focizhattunk, beszélgettünk a kerti tó körül, vagy egyszerűen csak a szobánkban pihentük ki a hosszú út fáradalmait.
2. nap: Borzont- Gyergyószárhegy-Mádéfalva-Csíksomlyó
A második napon a gyergyószárhegyi Lázár kastélyt idegenvezető kalauzolásával ismertük meg. Itt koszorút helyeztünk el tiszteletünket leróva a Bethlen Gábor fejdelem előtt. Madéfalva felé vettük utunkat, ahol az 1764-es vérengzésnek emléket állító szobrot koszorúztuk meg. Ellátogattunk a csíkszeredai Mikó várban működő Csíki Székely Múzeumba, ahol idegenvezető által ismertük meg a székely nép történetét. Ezután a csíksomlyói Hármashalom-oltárhoz túráztunk és a „nyeregben” fogyasztottuk el ebédünket, majd a kegytemplomba látogattunk el. A csütörtöki napunkat a gyergyószárhegyi Kájoni János Gyermekotthonban zártuk, ahol átadtuk az ott lakóknak adományainkat. Megtekintettük a gyümölcsöst és a konyhakertet, valamint barátságos focimeccset játszottunk az otthonban lakó gyerekekkel.
3. nap Székelyudvarhely-Szejkefürdő-Segesvár
A harmadik napunk első állomása Székelyudvarhely volt. Itt idegenvezetéssel megtekintettük a Haáz Rezső Múzeumot. Iskolánk névadója Bolyai János, az ő életét és munkásságát bemutató XXI. századi interaktív kiállításon sokat tanultunk névadónk életéről és munkásságáról. Nagyon érdekes volt látni a modern kiállítás falai között Bolyai János és édesapja könyveit, iratait.
Szejkefürdőn a Mini Erdély Park makettjeit csodálhattuk meg, és a mellette található Székelykapu Múzeumban megkoszorúztuk Orbán Balázs szobrát. Segesvár határában koszorút helyeztünk el Petőfi emlékhelyénél. A várnegyedben elfoglaltuk újabb szálláshelyünket, ahol vacsorát és másnap reggelit kaptunk. Az időjárás esősre fordult, így csak rövid sétát tettünk az óváros falai között, megcsodáltuk az óratornyot és a csizmadiák tornyát, felelevenítve a céhekről tanultakat.
4. nap Segesvár-Marosvásárhely- Torockó-Torda
Negyedik napunk úti célja Marosvásárhely volt, ahol megkoszorúztuk Bolyai Farkas és János szobrát, majd betekintést nyertünk a Teleki-Bolyai Könyvtár híres gyűjteményébe. A diákoknak hatalmas élmény volt kiállítva látni egy eredeti Károlyi Bibliát. Ebédet a helyi gyorsétteremben vásároltunk a gyerekeknek. Útközben elhaladtunk a Székelykő mellett, ami miatt kétszer kel fel a Nap. Majd rövid sétát tettünk az Európa-Nostra díjas településen és megcsodáltuk a jellegzetes, fehérre festett házakat, néhányan pedig a helyi termelőktől finom lekvárt, illetve szörpöt is vásároltunk. Mire a Tordai hasadékhoz értük, sajnos eleredt az eső. Az időjárási viszonyok miatt a Tordai hasadékba tervezett túránkat sajnos nem tudtuk megvalósítani, de tanulói beszámolókból azért megismerkedtünk a keletkezésének történetével. Az eső miatt csak rövid időre szálltunk ki a buszból és távolról csodálhattuk meg a hasadékot. A gyerekeknek lehetőségük volt ásványok vásárlására. Este elfoglaltuk utolsó szálláshelyünket Tordán, ahol félpanziós ellátást kaptunk.
5. nap: Torda- Kolozsvár-Szerencs
Ötödik napunkon a tordai sóbányában jártunk, ahol idegenvezetéssel ismertük meg a bányát, sok érdekességet hallottunk a sótermelés történetéről. Ezután az élménypark lehetőségei nyújtottak kikapcsolódás számunkra és a jó levegőn sportolhattunk is egy kicsit. Lementünk a csónakázótóhoz is, melyet nagyon érdekesnek találtunk. Hazafelé megálltunk Kolozsváron, megnéztük a Szent Mihály-templomot, a főteret és a téren álló híres Mátyás-szobrot. Megemlékeztünk Márton Áron püspök szobra előtt az ő elhivatott, példaértékű életéről. Koszorúinkat letettük Hunyadi Mátyás és Bocskai István szülőházánál. A Házsongárdi temetőben imádsággal, szavalattal tettük tiszteletünket híres magyarjaink síremlékénél. Majd csodás élményekkel szívünkben elindultunk hazafelé.
Utazásunk során a gyerekeknek minden nap tízórait, ebédet és uzsonnát biztosítottunk, amelyet a buszban vagy piknik-szerűen kirándulásunk egy-egy helyszínén fogyasztottunk el.
Értékelő óra
Erdélyből hazatérve a következő iskolai héten a projektben résztvevő tanulók közösen értékelték az együtt töltött öt napot. Először csoportokban tevékenykedve a kirándulás 1-1 napját dolgozták fel, kiemelték a fontos helyszíneket, eseményeket, személyeket, az ezekhez fűződő személyes élményeket, gondolatokat, érzéseket. Az utazás során készített képek kivetítése segítette őket ebben. Megbeszéltük az erdélyi utazásunk során tapasztaltakat, élményeinket, benyomásainkat, értékeltük a megvalósult programokat. A kirándulás egy- egy napjának bemutatásakor összevetettük az utazás előtt elkészített beszámolóikat valós élményeikkel, sok személyes emlékkel kiegészítve az útikönyvekből, internetről származó információkat. Megbeszéltük a határainkon túl élő magyarokkal való személyes találkozásokon szerzett benyomásokat, érzéseket, élményeket is. A tanulmányi út során minden napot egy tudáskvízzel zártunk, ennek kérdéseit újra felelevenítve összegezték tudásukat. A tanulók behozták az út során vásárolt erdélyi emléktárgyaikat és megosztották társaikkal, az ezekhez fűződő személyes kötődésüket. Az elkészült fotókból kiválogattuk azokat, melyeket iskolatársainknak is meg szeretnénk mutatni. Megbeszéltük, hogyan mutatjuk majd be a többi diáknak a felejthetetlen utunk során szerzett élményeinket, tapasztalatainkat. Az Erdélyben készült fényképek segítségével összeállított prezentációst élménybeszámolónk kíséretében június 4-én mutattuk be diáktársainknak.
A projekt megvalósításáról az iskola honlapján, és facebook oldalán adtunk tájékoztatást.
Az utazás programját osztályfőnökeink Horváth Zsuzsa és Schuller- Madarász Renáta, valamint pedagógusaink Szabóné Drozda Orsolya, Horváth Gábor és Szabó Edina szervezték. Az öt nap alatt személyesen is átéltünk, megtapasztaltunk olyan ismereteket, amelyeket már az iskolapadban ülve megszereztünk, bővült tudásunk, megerősödtünk az összetartozás érzésében, megéltük, hogy kisebbségben élve mennyire nehéz magyarnak maradni. Az utazás a lelki feltöltődésünket is szolgálta. Gyergyószárhegyen a Kájoni János Gyermekotthon lakóinak vittünk adományokat. A gyerekotthonban nevelkedő diákok és nevelőik meséltek az életükről, Böjte atya áldásos tevékenységéről. A csíksomlyói kegyhelyen és Kolozsváron megcsodáltuk a templomokat, meghallgattuk a hozzájuk fűződő történeteket és hálát adtunk imádságainkban azért, hogy eljuthattunk Erdélybe és megtapasztalhattuk természeti csodáit, hogy adni jó, hogy emlékeznünk kell a magyarság sorsára, múltjára, és hogy ez a múlt, a magyar nyelvünk összekapcsol bennünket, amíg élünk. Az Erdélyben töltött felejthetetlen napok és kulturális élmények örökké emlékezetünkben maradnak, és hálás szívvel gondolunk majd vissza ezekre a percekre.
Köszönjük Magyarország Kormányának támogatását, amelynek segítségével a program megvalósulhatott!
A 8. a és 8. b osztály tanulói